Tvangsutsendelse skaper sterke reaksjoner

Justisminister Knut Storberget (Ap) har mottatt svært mange henvendelser etter tvangsutsendelsen av Fathia Ahmed Omar (25) og hennes sønn Munir (6). Omar ble tvangsutsendt til Italia for 12 dager siden på tross av at hun var midt i en omfattende fysisk og psykisk behandling i Bergen.

Fathia Ahmed Omar fikk svært lite hjelp av sin advokat før utsendelsen. Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) og det frivillige retthjelptiltaket Juss-Buss opplever stadig at asyladvokater ikke gir asylsøkere den rettshjelp de har krav på. Advokaten til Omar, som ble utvist til tross for at hun var til behandling etter en brutal gruppevoldtekt, nevnte ikke engang at hun var syk. Les mer på Aftenposten.no.

Fathia får ikke returnere til Norge. Ifølge opplysninger fra italienske myndigheter har Fathia allerede asylstatus i Italia, heter det i en redegjørelse fra Utlendingsnemnda – selv om Fathia altså likevel sitter på en benk i Genova med sin 6 år gamle sønn og så langt ikke følges opp etter operasjonen i Norge.

Mange har engasjert seg i saken og på facebook har nå over 8400 mennesker blitt medlemmer av gruppa «La Fathia Ahmed Omar og Munir få returnere til Norge!». Skriv deg på lista og støtt Fathia og Munir.