Metaction

Metaction (Metadrasi) er en ideell organisasjon som sikter på å forbedre forholdene til flykninger i Hellas. Blandt flere prosjekt ønsker de og opprette en vergeordning for midreårige asylsøkere og de ser blant annet til Norge for inspirasjon. Representanter fra vergeforeningen har vært i Hellas to ganger  for å lære om situasjonen der og om prosjektene til Metaction. I oktober var representanter fra Metaction i Norge for å lære om den norske vergeordningen. Det er et spennende og nødvendig prosjekt, men i et utfordrende politisk klima.

Under følger en kortfilm produsert i sammenheng med EEA Grants Greek NGO Programmet » We are all Citizens», som har som mål å videre promotere EEA Grants bidrag til livene til de som direkte drar nytte av Grants in Greece.

Gjennom prosjektet «Guardianship Network of Unaccompanied Minors» som er et prosjekt i regi av METAdrasi i samarbeid med Vergeforeningen – Følgesvennen, søker filmen å sette søkelys på det akutte behovet for å beskytte de mindreårige som drar til Europa alene i håp om et bedre liv.

Les mer om Metaction på deres nettsider og om sammarbeidet med Vergeforeningen – Følgesvennen HER