Dagbladet 02.12.16 – Asylsøkere flykter og går under jorda

Kilde: Dagbladet

Afghanske barn i Norge er livredde etter massearrester. Noen har flyktet til andre europeiske land, mens andre går under jorda.

I FRYKT PÅ TRANDUM: Et stort antall afghanere sitter nå i frykt på Utlendingsinternatet på Trandum. Både 3., 5. og 12. desember skal et stort antall afghanere bli sendt fra Norge til Afghanistan. Andre afghanere har flyktet fra landet eller gått under jorda, av frykt for å bli uttransportert. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Av:

Natt til tirsdag for en drøy uke siden ble 73 afghanere pågrepet i en storstilt politiaksjon over hele Norge. Personene fikk beskjed om at de hadde fått endelig avslag på sine asylsøknader. Rundt 60 er nå på Trandum, i påvente av utsendelse.

– Denne saken viser fullstendig systemsvikt hos Utlendingsmyndighetene og kan ha fått – og får – enorme konsekvenser for barna som rammes. Noen av dem er allerede sendt ut av landet, sier advokat Jostein Løken i Advokatfirmaet Elden til Dagbladet.

Fant feil – ble løslatt

Løken er advokat for tre mindreårige afghanerne, som er tilfeldig plukket ut, og som alle er med i Løkens søksmål. En av disse ble internert på Trandum.

– Han ble straks løslatt etter at UNE mottok søksmålet. I går kveld sendte jeg enda en begjæring til Oslo byfogdembete for en gutt som skulle flys ut på lørdag. Det kreves mye for å få tilslag i en slik midlertidig begjæring, men vi prøver likevel for å berge ham fra uttransport, forteller Løken.

Som Dagbladet skrev i forrige uke, har Løken saksøkt staten for deres utstrakte bruk av den omdiskuterte alderstestingen, som både Legeforeningen, barneleger, Folkehelseinsituttet og Tannlegeforeningen advarer mot.

– Vi vet ikke hva advokat Løken sikter til når han snakker om saksbehandlingsfeil, men vi antar han sikter til aldersvurderingene. Fra vår side står vi for de aldersvurderingene som er gjort, og mener det er riktig å betrakte disse guttene som voksne, sier seksjonssjef Ingun Halle i UNE til Dagbladet.

– Grundighet

Halle mener at sakene til afghanerne som nå er på Trandum er «behandlet med samme type grundighet som andre tilsvarende saker».

– Det uvanlige var at mange ble pågrepet samtidig og deretter fikk vite resultatet i sakene sine. Men alle disse guttene hadde hatt kontakt med advokater i forbindelse med saksbehandlingen, gjennom at det var advokater som skrev de klagene UNE behandlet, ifølge Halle.

Og fortsetter:

– Advokat Løken omtaler en sak som om det er UNE som har krevd fengsling. Slik er det ikke. UNE tar stilling til hvem som skal få en tillatelse i Norge eller ikke, mens det er politiet som vurderer om de ser behov for fengslinger.

– Trist

En afghansk 17-åring er altså løslatt etter Løkens arbeid.

– At Utlendingsnemnda har frafalt kravet om fengsling er et stort framskritt. De tar argumentene våre på alvor. Men det er trist at mange enslige mindreårige er flydd ut allerede. Dette dreier seg om barn, sier Løken til Dagbladet.

Han mistenker at flere av afghanerne som nå befinner seg på Trandum kan være barn under 18 år. Men at alderstestingene kan bidra til at de sendes til Afghanistan i morgen eller uka etter.

– Vi må huske at dette er barn og at svært mange av dem ikke har noen tilknytning til Afghanistan. Mange av dem har vokst opp i Iran. Vi har påvist massevis av feil i vurderingene til Utlendingsnemnda, sier Løken.

SAKSØKER STATEN: Advokat Jostein Løken i Advokatfirmaet Elden vil nå få vurdert alderstestene som brukes for å bestemme om asylsøkere er mindreårige, eller over 18 år. Foto: Moment Studio

Går under jorda

Da politiet anholdt 73 afghanere i forrige uke, hadde de en liste med 140 navn. Dette har ført til enorm frykt hos afghanere i Norge.

– Situasjonen er helt uholdbar, og ikke alle skjønner hva som har skjedd. Politiaksjonen i forrige uke har skapt frykt og misforståelser og mange afghanere går nå under jorda, sier Ine Johannessen, nestleder i Vergeforeningen.

Hun vet sjøl om en håndfull av afghanere, noen under og noen over 18 år, som har flyktet fra mottakene de bodde på.

Frykt for prostitusjon og tvangsarbeid

– Noen havner i andre europeiske land. De ringer oss og er fortvilet. De har ikke penger og vet ikke hva de skal gjøre. Andre har gått under jorda her i Norge. De er sårbare og vi er redde for at de kan havne i prostitusjon eller tvangsarbeid, sier Johannessen.

Hun viser til at mange afghanere er i sjokk etter aksjonen der over 70 ble anholdt i forrige uke.

– Vi er opprørte. Flere ble hentet om natta og ført ut med håndjern. En besvimte av redsel da politiet plutselig var inne på rommet. Dette er mennesker som ikke stoler på politiet og som har opplevd å bli slått eller dårlig behandlet av politi i andre land tidligere, sier hun.

MYE FRYKT: Ine Johannessen er nestleder i Vergeforeningen. – Afghanere er livredde etter arrestasjonene i forrige uke. Mange går under jorda, og de er sårbare, sier hun. Foto: Privat

Afghanere uten rettssikkerhet

Vergeforeningen får telefoner fra verger, lærere og andre støttespillere fra hele landet. Mange av afghanerne har ventet i over halvannet år før de får svar på søknadene sine. Ved at mange ble pågrepet før avslaget fra UNE, frykter mange nå at en ny praksis er igangsatt.

– Mange av afghanerne ble hentet av PU før de har fått avslaget fra UNE eller har fått snakket med advokat. Dette er veldig alvorlig for rettssikkerheten i Norge. Afghanske mindreårige har ikke rettssikkerhet i landet vår nå, sier Johannessen.

Mange av afghanerne som nå kan bli sendt ut har brukt 1,5 år av sine unge liv for å komme seg til Norge.

– Så skjer dette. Det er stort mismot hos mange. De opplever ikke at de er mennesker. De føler livene er ødelagt og at deres eneste mulighet er å flykte eller å gå under jorda her i Norge, sier Johannessen.